Sunday, 30 December 2012

coretan hati 2013.. :)

Assalamualaikum... 

Hari ini, 30.12.2012, hari yg kedua terakhir sebelum  aku balik ke asrama. Macam2 pendapat, ada yang kata penjara, ada yang kata mcm pergi kem setahun tapi yang positive thinking anggap kembali  ke Madrasah Tarbiyyah.. Mmm...

        Macam2 aku pelajari cuti ni, macam2 aktiviti yg dibuat. memang kecewa, tak dapat ikut kem yang dianjurkan Paksi Training. tapi, aku yakin, pilihan ayah dan umi mmg yang terbaik. kem kat Serendah pun seronok jugak. tolong umi mengajar bahasa Arab, bahasa Al-Quran, pergi ke kelas tuisyen spm hampir setiap hari. kadang2 memang rasa letih,penat. kadang2 mengeluh. tapi, umi slalu cakap. itu semua Jihad... yang penting? Niat...

Cakap pasal spm, rasa dah besar. dah jadi 'kakak'... nak jadi kakak kenalah matang kan? Matang? Mmmm.... f4 (2012) mmg kurang matang. tapi aku yakin, kami matang dalam pemikiran. Hanani, Moley, Dilaba, Marinah, Huzaireen, Hasya, Fazilla, Farasyahida, Intan Suri, ramai lagi la......  nampak je mcm budak2, tapi kalau time ada benda serius..matang  gilerr   sangat. tak perlulah kita nak hipokrit menukar watak kita yang ceria, tapi kita berfikirlah sematang2 nya, maka jadiah kita org yg matang. Org yg matang ni sebenarnya , bila dia ada masalah dia akan ingt Allah..tergolongkah kita? *big  question*

         Teringat time f1, time kecik2. Pada suatu hari mengeluh kat seorang sahabat, Aqilah Alias. mengeluh kat dia sbb time tu dapat tau jadi Badar. mengeluh sebab time tu fikir, lepas dapat jawatan badar, kenalah jadi seorang yang matang, skema, kena jadi baik, sopan santun. tapi, Aqilah Alias cakap apa nak tau? dia kata.... tak yah nak  risau2. kita jadi je diri kita yang sebenar, karakter yang sebenar (asalkan benda tu tak menyalahi syariah la.. ) nak tau kenapa? sebab masa sendiri akan mematangkan kita melalui pemikiran. tapi kalau kita bergantung 100% kpd Allah..in shaa Allah, kita akan berada di landasan yang betul... :D

           Semoga batch sambest gen 12 dapat menjalankan amanat dengan baik dan dengan amanah. tak pernah sekali pun ber cita2 untuk jd batch yg paling hebat di SAMBest, yg boleh mengalahkan semua batch2 lain sebelum ini. tak! tapi hanya berharap gen 12 dpat menjalankan amanah Allah sehabis baik. dan sepenuh kudrat. Jom, kita buang segala sengketa. buanglah penyakit2 hati, riak, takabbur, hasad dengki, cemburu... penyakit2 hati nilah yang membuatkan umat Islam berpecah. 

            selalu ingat pesan kak Hanis Be.. jagalah HATI terjagalh semuanya. kak Khaulah pulak selalu pesan, buatlah sesuatu yg kita rasa boleh menaikan IMAN kita. sebab kita ni manusia mmg x smpurna, tapi menuju kearah kesempurnaan IMAN.. kan3? terima kasih banyak2 kat akak2 sebab banyak sangat ajar kami erti kepimpinan. :)

         kepada sahabat2... teruskan berjuang. TAJDID niat sebelum kereta tu masuk ke dalam pagar sekolah.. everything is JUST for Allah.. tinggalkan la cinta2 monyet, beruk , yang selama ini mengikat dirimu kepada kemaksiatan. `Ilmu itu cahaya takkan masuk kat hati org yang buat maksiat. tinggalkan lah cita2 yang nak jadi lawbreker terhebat di sambest  *ada ke?*. Cubalah kita buat sesuatu yang Allah suka. Eh, bukan cuba..tapi WAJIB!  its ok der... kalau nak langgar peraturan manusia dan buat sesuatu yang Allah suka dan yang x mendatangkan murka Allah..sebab undang2 Allah lagi penting. kalau sampai langgar undang2 Allah.. mm, kat akhirat nanti Allah akan soal ya!, (ya Allah.. jauhkanlah aku dari seksa qubir dan api neraka..) 

         Jom sama2 berjuang, menegakkan agama Allah di bumi bestari. menegakkan dan memperjuangkan Islam. Aisyah Nabilah (KF) kata, "To defeat the darkness out there, you must defeat the darkness inside yourself"..

ada sedikit perkongsian untuk sesiapa yang sudi membaca blog ni.. boleh sama2 amalkan 

Doa daripada Rasulullah kepada untuk Anas b Malik
اللهم أكثر ماله وولده
ووسع له في داره
وبارك له فيما أعطيته
وأحسن عمله
واغفر له
Ya Allah banyakkanlah hartanya dan anak-anaknyanya 
luaskanlah rumahnya
berkatilah apa yang kau kurniakan kepadanya,
perbaiki amalannya
.dan ampunkan dia

(   ' kalau nak amalkan doa ni, tukarkan 'nya)
( 'kepada 'ku)

10 comments:

  1. syukran ya ukti untuk perkongsian doa, kepada untuk?? cam pelik jer~

    ReplyDelete
  2. perjakawawasan.. correction, kepada @ untuk. pilihlah nak mana

    ReplyDelete
  3. salam ukhuwah dari bunda, tksh follow bunda..

    ReplyDelete
  4. Salam ukhuwah. Daripd suteraungu87.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. sebelum buat sesuatu, letakkan 'ikhlas' dn 'redha' sebagai pegangan..

    org yg 'ikhlas' takkan merasa penat beramal..

    org yg 'redha' takkan kecewa sekiranya gagal..

    salam perjuangan di bumi sambest!;) dari supersenior yg jauh di sini......hehe..

    ReplyDelete