Sunday, 30 December 2012

coretan hati 2013.. :)

Assalamualaikum... 

Hari ini, 30.12.2012, hari yg kedua terakhir sebelum  aku balik ke asrama. Macam2 pendapat, ada yang kata penjara, ada yang kata mcm pergi kem setahun tapi yang positive thinking anggap kembali  ke Madrasah Tarbiyyah.. Mmm...

        Macam2 aku pelajari cuti ni, macam2 aktiviti yg dibuat. memang kecewa, tak dapat ikut kem yang dianjurkan Paksi Training. tapi, aku yakin, pilihan ayah dan umi mmg yang terbaik. kem kat Serendah pun seronok jugak. tolong umi mengajar bahasa Arab, bahasa Al-Quran, pergi ke kelas tuisyen spm hampir setiap hari. kadang2 memang rasa letih,penat. kadang2 mengeluh. tapi, umi slalu cakap. itu semua Jihad... yang penting? Niat...

Cakap pasal spm, rasa dah besar. dah jadi 'kakak'... nak jadi kakak kenalah matang kan? Matang? Mmmm.... f4 (2012) mmg kurang matang. tapi aku yakin, kami matang dalam pemikiran. Hanani, Moley, Dilaba, Marinah, Huzaireen, Hasya, Fazilla, Farasyahida, Intan Suri, ramai lagi la......  nampak je mcm budak2, tapi kalau time ada benda serius..matang  gilerr   sangat. tak perlulah kita nak hipokrit menukar watak kita yang ceria, tapi kita berfikirlah sematang2 nya, maka jadiah kita org yg matang. Org yg matang ni sebenarnya , bila dia ada masalah dia akan ingt Allah..tergolongkah kita? *big  question*

         Teringat time f1, time kecik2. Pada suatu hari mengeluh kat seorang sahabat, Aqilah Alias. mengeluh kat dia sbb time tu dapat tau jadi Badar. mengeluh sebab time tu fikir, lepas dapat jawatan badar, kenalah jadi seorang yang matang, skema, kena jadi baik, sopan santun. tapi, Aqilah Alias cakap apa nak tau? dia kata.... tak yah nak  risau2. kita jadi je diri kita yang sebenar, karakter yang sebenar (asalkan benda tu tak menyalahi syariah la.. ) nak tau kenapa? sebab masa sendiri akan mematangkan kita melalui pemikiran. tapi kalau kita bergantung 100% kpd Allah..in shaa Allah, kita akan berada di landasan yang betul... :D

           Semoga batch sambest gen 12 dapat menjalankan amanat dengan baik dan dengan amanah. tak pernah sekali pun ber cita2 untuk jd batch yg paling hebat di SAMBest, yg boleh mengalahkan semua batch2 lain sebelum ini. tak! tapi hanya berharap gen 12 dpat menjalankan amanah Allah sehabis baik. dan sepenuh kudrat. Jom, kita buang segala sengketa. buanglah penyakit2 hati, riak, takabbur, hasad dengki, cemburu... penyakit2 hati nilah yang membuatkan umat Islam berpecah. 

            selalu ingat pesan kak Hanis Be.. jagalah HATI terjagalh semuanya. kak Khaulah pulak selalu pesan, buatlah sesuatu yg kita rasa boleh menaikan IMAN kita. sebab kita ni manusia mmg x smpurna, tapi menuju kearah kesempurnaan IMAN.. kan3? terima kasih banyak2 kat akak2 sebab banyak sangat ajar kami erti kepimpinan. :)

         kepada sahabat2... teruskan berjuang. TAJDID niat sebelum kereta tu masuk ke dalam pagar sekolah.. everything is JUST for Allah.. tinggalkan la cinta2 monyet, beruk , yang selama ini mengikat dirimu kepada kemaksiatan. `Ilmu itu cahaya takkan masuk kat hati org yang buat maksiat. tinggalkan lah cita2 yang nak jadi lawbreker terhebat di sambest  *ada ke?*. Cubalah kita buat sesuatu yang Allah suka. Eh, bukan cuba..tapi WAJIB!  its ok der... kalau nak langgar peraturan manusia dan buat sesuatu yang Allah suka dan yang x mendatangkan murka Allah..sebab undang2 Allah lagi penting. kalau sampai langgar undang2 Allah.. mm, kat akhirat nanti Allah akan soal ya!, (ya Allah.. jauhkanlah aku dari seksa qubir dan api neraka..) 

         Jom sama2 berjuang, menegakkan agama Allah di bumi bestari. menegakkan dan memperjuangkan Islam. Aisyah Nabilah (KF) kata, "To defeat the darkness out there, you must defeat the darkness inside yourself"..

ada sedikit perkongsian untuk sesiapa yang sudi membaca blog ni.. boleh sama2 amalkan 

Doa daripada Rasulullah kepada untuk Anas b Malik
اللهم أكثر ماله وولده
ووسع له في داره
وبارك له فيما أعطيته
وأحسن عمله
واغفر له
Ya Allah banyakkanlah hartanya dan anak-anaknyanya 
luaskanlah rumahnya
berkatilah apa yang kau kurniakan kepadanya,
perbaiki amalannya
.dan ampunkan dia

(   ' kalau nak amalkan doa ni, tukarkan 'nya)
( 'kepada 'ku)

Saturday, 8 December 2012

Inilah realiti~

solat berjemaah di tengah-tengah hutan, ditemani irama aliran air sungai dan percikan air terjun yang mengasyikan, dan nyanyian merdu si cengkerik hutan memang sangat menenagkan dan dapat menambah kekhusyukan..

salam ke kiri menandakan selesailah solat fardhu yang dilaksanakan. Air wudhuk yang menggunakan air mutlak iaitu air sungai masih terasa kesejukannya di wajah. Daun-daun dan batu-batu kecil dimuka disapu bersih sebelum bersalam dengan jemaah akhowat lain
sekadar gambar hiasan

pengalaman 'jungle tracking' di dalam hutan kali ini berbeza dengan yang lain. 
meskipun di kawasan yang sama, bukit Serendah.
mungkin, kalai ini kusudah cukup dewasa untuk berfikir mengambil ibrah
atau mungkin kerana pendakian di bukit Serendah pada kali ini, aku bersama dengan
sahabat-sahabat yang baru sahaja aku kenali, yang belum serasi bersama
mungkin juga kerana kepenatan kali ini berbeza setelah 6 jam berjalan,
dan berhenti seketika untuk minum air di sungai-sungai kecil apabila terjumpa.
mungkin juga kerana cabaran yang ditempuh lebih sukar, memandangkan sekarang musim hujan.

antara Ibrah yang sempat kufikir,
lorong yang kami lalui sepanjang kami berjalan di hutan,
kuibaratkan umpama agama. Tali agama Allah. Agama disisi Allah.
Takkan mungkin dapat hidup tanpanya.
Malah, kami akan sesat di hutan itu tanpa lorong yang ada.
Lalang dan pacat. tidakku nafikan, bagiku pacat adalah binatang yang amat kugeli. berusaha aku beranikan diri memegangnya tatkala ia melekat di stokinku. Namun, keberanian masih belum menerjah.
lalang dan pacat umpama halangan yang dilalui, ketika kita berusaha mengikut Agama Allah. Terkadang, lalanng yang tajam, panjang dan banyak membuatkan lorong yang harus kami lalui tidak kelihatan.

di sanalah,
aku melihat pelbagai ragam manusia.
tatkala digigit pacat. ada yang menjerit, ada yang  beristighfar. ada yang 'cool'. ada juga kulihat dia bersyukur. Paling tidak menyenangkan, ada yang mencarut.
tatkala ada yang terjatuh, tergelincir dek batu-batu licin di sungai, ada yang membantu, ada yang hanya mampu melihat. paling tidak menyenangkan ada yang menggelakkan
Lelaki jatuh, perempuan gelakkan, apabila perempuan yang jatuh, giliran lelaki memecah suasana.

inilah realiti kehidupan,
ketika ditimpa musibah. pelbagai ragam manusia. Dan sebaik-baik 'respond' terhadap ujian Allah adalah
BERSYUKUR..
ketika ada yang jatuh, rebah kerana kegagalan yang sementara, juga pelbagai ragam dari masyarakat.
Ada yang suka melihat kita jatuh, tapi jangan lupa masih ada yang mahu membantu untuk kita bangkit semula
rasa sedih..
Bila mendengar orang mencarut kerana musibah yang sangat sedikit, jika dibandingkan dengan pengorbanan kakak dan abang seagama kita di Syria dan Palestin. mengorbankan darah demi Islam
rasa sedih..
Bila melihat insan yang tiada sedikit pun dihatinya belas kasihan, menggelakkan, mempersenda mereka yang lemah dan perlukan bantuan.
sedangkan Rasullah ada bersabda, dalam riwayat Bukhari


Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya kalian hanya akan dibantu dan diberikan rezeki oleh Allah jika kalian semua membela orang yang lemah." 
rasa bangga..

melihat segelintir remaja yang masih mempunyai sikap prihatin, dan berfikiran positif.

Tidak akan yang negatif selamanya menjadi negatif?
Tidak mustahil yang negatif akan menjadi positif berdasarkan pemikiran kita yang sentiasa positif.
dengan izin Allah.
Ingatlah!
Mustahil di dunia hanya ada 2,
iaitu..
Sifat mustahil bagi Allah SWT
Sifat mustahil bg Rasulullah SAW

Adakah ini remaja yang 'konon' nya berjihad? mahu menggoncang dunia?
gagal bermujahadah melawan nafsu?

Ayuh, berfikir, sahabat sekalian. Antara golongan yang sudah diceritakan.
Apa pilihan kita?
Mengikut kata NAFSU atau AKAL?

Jikalau kita tergolong antara golongan yang negatif seperti di atas. Ayuh berubah!
Sesungguhnya kata-kata melambangkan hati. Jagalah kata-kata dan tingkah lakumu.
Agar Islam mudah berkembang dan tersebar, jika remaja islam mengamalkan apa yang diajar oleh agama ISLAM.

REMEMBER!
religion is nothing we can make fun of..

Hayati lagu dan liriknya..


Monday, 3 December 2012

Mencari jalan menuju ke Syurga (2)


Perjalanan dari Maahad Tahfiz Qiraat ke rumahnya yang sejauh 4 kilometer terasa sekejap. Sepanjang perjalanan Ayuni teringat perbualan dengan anak muridnya, Sumayyah.
“Mm….”
Ayuni yang termenung. Sebenarnya dia tidak tahu bagaimana mahu menidakkan kenyataan Sumayyah sebentar tadi. Rasa ingin tahu menyerang dirinya, kenapa Sumayyah bertanya soalan begitu. Adakah kerana, ibu Sumayyah…. Astaghfirullah! Suuzhon.
“ Ustazah? “ Sumayyah memanggil Ayuni yang masih termenung. Ayuni tersedar dari lamunan. Terkejut. 
“ Oh, minta maaf. Ustazah terlupa nak jawab soalan kamu..” Ayuni mengelak.
“ Bukannya apa ustazah, semalam Sumayyah pergi masjid besar, dengar ceramah Ustaz Azhar. ikut kakak sepupu . Dia kata kalau mak buat salah anak kena tegur. Kalau saya tak tegur, saya dosa ke ustazah?” Sumayyah bertanya lagi.
“ Kalau Sumayyah sayangkan mak, ayah Sumayyah. Kenalah tegur kesalahan mereka. Tapi ingat, kena lemah lembut, sopan santun. Kita kena hormat mereka dan menyayangi mereka. Kita tegur kesalahan mereka pun sebab kita sayangkan mereka. Betul tak?” ringkas nasihat Ayuni. Kepala Sumayyah diusap lembut. Sumayyah mengangguk. Entah apa yang difikir anak ini.
“ Ustazah pergi tak ceramah Ustaz tu?” Sumayyah bertanya lagi. Kali ini Ayuni terdiam lagi. Bukannya tidak tahu menjawab, tapi mencari alasan yang sesuai untuk diberikan kepada anak muridnya ini.
“ Ustazah tak pergilah. Ustazah penat sangat malam tu. Ok lah, Sumayyah, Ustazah nak balik. Siapa ambil kamu balik sekolah?.” Ayuni mengubah topik. Kalau dibiarkan setengah jam mereka berbual. Sumayyah mengangguk setuju.
“pak Ayub..” Tangan Ayuni disalam sekali lagi. Ayuni memerhati Sumayyah sehinggalah dia masuk ke sebuah kereta mewah. Di dalamnya kelihatan seorang lelaki yang agak berumur memakai uniform putih, berkaca mata hitam. ‘ Oh, itu Pak Ayub..’ bisik hati Ayuni.
Motor Yamaha hijau miliknya di turunkan tongkat. Helmet yang dipakai, ditanggalkan dan diletak ke atas bakul motor. Ayuni menyusun langkah menuju ke dalam rumah.  Telefon bimbit NOKIA miliknya dikeluarkan dari beg tangan. Sebuah mesej dihantar.
To: Zana.
Assalamualaikum Zana, ceritalh kat aku, apa pngisian kt msjid Negeri hri tu?
-------------
Sejurus selepas Ayuni selesai makan malam bersama kedua orang tuanya, Ayuni masuk ke bilik. Dia ingin membersihkan badannya. Sebentar lagi, azan maghrib akan berkumandang. Telefon bimbitnya berkelip-kelip di atas meja, menandakan ada mesej masuk. Butang open ditekan
From: Zana
No hal. Malam ni aku telefon ye. Bnyk soalan yg ditanya, psal keluarga, perann ibubapa n perann anak...
‘Oh, patutlah Sumayyah tanya kat aku pasal hal-hal keluarga..’ Ayuni bemonolog.
------------------------------------------------------------------------------------------------

                Sudah masuk minggu ke-2 Ayuni mengajar di sekolah rendah Maahad Tahfiz Qiraat itu. Semakin hari semakin rapat Ayuni dengan anak-anak muridnya. Semakin hari juga hubungan Ayuni dengan Sumayyah semakin rapat, melebihi hubungan guru dan murid. Mana tidaknya, setiap hari Sumayyah bertemu dengan Ayuni, bagi bertanyakan soalan-soalan yang agak pelik diutarakan oleh kanak-kanak seperti Sumayyah.
                “ Ustazah, orang yang masuk Islam akan diampunkan dosa mcm bayi bru lahir kan? Kalau mak saya keluar Islam, lepas tu masuk Islam balik, dosa-dosanya akan diampunkan tak?”
                “ Ustazah, kalau perempuan pakai pakaian yang ketat tu, umpama terlanjang, lebih baik tak payah pakai baju kan ustzah?”
                “ Ustazah, dosa ke, kalau saya tak salam dan cuim tangan Abah hari-hari,macam yang ustazah cakap hari tu? Abah saya dah lama tak balik rumah.”
Itulah soalan-soalan yang pernah diutarakan Sumayyah saban hari.
                Seperti biasa, Ayuni akan pergi ke pejabat seusai tiba di kawasan sekolah itu. Kelihatan ramai murid yang berkeliaran. Ada yang berkejaran, ada yang duduk sambil tergelak-gelak. Bahagia. Sepuluh minit lagi perhimpunan mingguan akan dimulakan.
                “ Assalamualaikum, ni Ustazah Ayuni ke? “ Satu suara menyapa Ayuni dari tepi. Ayuni yang khusyuk mendengar ucapan Guru Besar Tuan Haji zakaria terkejut.
                “waalaikumussalam. Ya, saya Ustazah Ayuni..” Ayuni memandang kearah suara yang memberi salam. Seorang wanita berjaya, berumur lingkungan 30-an. Tudung fesyen Indonesia yang berkelip-kelip dipadankan dengan baju kebaya moden yang penuh labuci yang dipakai jelas membuktikan wanita ini adalah wanita berkerjaya. Kaca mata hitam yang dipakai di buka.
                “ saya, Puan Amirah, mak Sumayyah, boleh saya nak jumpa dengan Ustzah sebentar?” Wanita yang menggelarkan dirinya mak kepada Sumayyah meminta izin. Ayuni tekaku sebentar. Terkejut. Kemudian dia mengangguk, lalu mengajak Puan Amirah masuk ke bilik guru.
                “ Beginilah ustazah. Saya sebenarnya nak minta tolong jasa baik Ustazah..” Puan Amirah mula bersuara seusai dia dipersilakan duduk oleh Ayuni.
                “ Minta tolong saya? ......"

bersambung...

Friday, 30 November 2012

Mencari jalan menuju ke Syurga (1)


Buku kedatangan pelajar yang baru sahaja selesai diisi ditutup. Pen biru dan merah dimasukkan ke dalam bekas pensel. Huh!. Syarifah Izzati Ayuni ataupun digelar oleh anak-anak muridnya, Ustazah Ayuni mengeluh. Penat. Separuh hari bekerja di Maahad Tahfiz Qiraat melayan anak-anak murid yang mempunyai pelbagai karenah. Jam tangan besi jenama Quartz di tangan kanan sekilas dipandang. Jam menunjukan tepat jam 6.05 petang. Masanya untuk balik ke rumah.
“ Ayuni, hang tak balik ke? “ Ustazah Hafsah. Seorang guru kelahiran Kedah menegur dalam perjalanan keluar dari Ghurfatul Mu’allimat berkenaan. Beg tangan berwarna coklat kemas pegang bersama Buku Kedatangan yang agak tebal di tangan kanannya. Ayuni tersenyum. Mengangguk.
“ Ya kak. Nak balik lah ni. Baru siap isi kedatangan Murid untuk hari ni. “ Ayuni membalas memandang Ustazah Hafsah yang lebih tua beberapa tahun darinya. Ustazah Hafsah membals senyuman Ayuni lalu duduk di kerusi kosong di hadapan meja Ayuni.
“ macam mana? Seronok ngaja kat sini. Muka Ayuni pucat, hang penat ka?” Ustazah hafsah bertanya prihatin.
“ Penat sikit lah kak. Alah, biasalah..hari pertama.”
“ Alah bias tegal biasa ya tak. Oklah Ayuni, Akak cek balik dulu. Nak ambil anak balik dari sekolah.” Ustazah Hafsah meminta diri. Kerusi yang didudukinya tadi dimasukkan balik ke bawah meja.
“ yelah kak. Elok-elok memandu tu..” Ayuni membalas. Segaris senyuman ikhlas diberikan. Mungkin senyuman ini boleh mengurangkan penat yang ditanggunginya sekarang. Ustazah Hafsah mengangguk, lalu menyusun langkah meninggalkan Ghurfatul Mu’allimat. Ayuni memandang ke sekeliling. Ramai guru-guru perempuan sudah pulang ke rumah. Yang tinggal cuma dia dan seorang Ustazah yang agak barumur, mengajar subjek Tajwid.  Ayuni mengemas barang-barangnya, lalu ke pejabat untuk punch card. Kunci motor dikeluarkan dari dalam beg tangannya yang sederhana besar.
‘eh, mesej lah..’ bisik hati Ayuni, selepas terpandang telefon bimbitnya yang berkelip-kelip menandakan mesej telah pun masuk. Punat open ditekan.
From: Zana
Assalamualaikum, Ayuni. Mlm ni kt masjid negeri ada ceramah UAI, nak pergi tak. Kalau nak, malam ni aku dgn Maya ambil kau kat rumah.
‘ Ustaz Azhar Idrus. Nak pergi, tapi…’ butang reply ditekan. Mesej Zana dibalas.
Waalaikumussalam. La, yeke. Aku nak sangat pergi, tapi aku penat sangat ni. Hari ni kan first day aku kerja, tak biasa lagi lah. Kau pergi jelah dgn Maya. Esok bg tau aku, apa pngisiannya ye J ..
Message Sent


“ Assalmualaikum, umi.” Ayuni menyapa uminya yang sedang mencangkung menggembur tanah dalam pasu di halaman rumah mereka. Hajah Mariam menoleh. Matanya dikecilkan, silau agaknya dengan cahaya matahari yang agak terik memancar.
“ waalaikumussalam…” Salam anak sulungnya disambut beserta segaris senyuman. Serampang tangan yang dipegang tidak dilepaskan.
“ Umi, nak Ayuni tolong apa-apa tak?” Ayuni menawarkan pertolongan.
“ Tolong? Tak payah lah. Ha, Ayuni. Tak cerita pun kat umi kan, macam mana kerja?”  Hajah Maryam bertanya. Diajaknya Ayuni duduk di atas kerusi berdekatan di taman itu.
“ Alhamdulillah. Seronok mengajar budak-budak tu. Sekolah tahfiz, baik-baik sikit budaknya. Ada yang tak dengar cakap, tapi tak banyak, sorang dua je. Tapi, kalau diorang tak ada sunyi kelas tu.” Panjang Ayuni bercerita
“Baguslah. Memang cita-cita Ayuni nak jadi Cikgu kan? Tapi Ayuni, ingat pesan umi, budak-budak ni kecil lagi, apa yang Ustazah diorang buat, itu yang diorang ikut..” Ayuni tersenyum dan mengangguk tanda setuju.
Murid-murid tahun 4 Al-Khawarizmi beratur panjang. Masing-masing berebut untuk beratur di hadapan. Tak sabar hendak pulang ke rumah.Ucapan salam sudah pun diberikan. Namun, selagi mereka belum salam tangan Murabbi, mereka tidak dibenarkan keluar kelas.
Ayuni menghulurkan tangan kepada murid-murid 4 Al-Khawarizmi sehinggalah murid yang terakhir. Ayuni mengemaskan barang-barangnya.  Buku Hadith yang baru sahaja digunakan tadi dimasukkan kemas ke dalam beg. Tiba-tiba datang seorang murid perempuan dekat dengan Ayuni.
“ Ustazah.” Panggil murid itu. Ayuni menoleh ke belekang.
“ Eh, Sumayyah. Kenapa tak balik lagi ni?” Ayuni memegang kedua belah bahu murid itu. Badanyya dibongkokkan sedikit supaya dapat melihat wajah Sumayyah.
“ Ustazah, nak tanya. Tadi ustazah cakap pasal aurat kan? Kalau anak perempuan tak tutup aurat, nanti ayah dengan mak yang kena tanggung dosa kan?” Petah Sumayyah berkata.  Ayuni tersenyum. ‘cerdik anak murid aku ni..’ bisik hati kecilnya.
“ ya Sumayyah, sebab tulah kita kena jaga aurat, jaga tingkah laku, jaga semuanyalah, kalau tak, umpama kita tempahkan tiket untuk mak ayah kita masuk ke neraka.” Pesan Ayuni.
“ tapi Ustazah, kalau mak saya yang tak tutup aurat? Saya kena tanggung dosa mak saya lah ye..?”
“ Mmm….”

bersambung...

Tuesday, 20 November 2012

Manusia Gajah?

' Nak buat apa ye..?' aku bermonolog mouse laptop aku gerak-gerakkan ke kanan ke kiri. Nak belajar, belum ada 'mood'. nak bukak Facebook, baru buka tadi... mmm...ha! tgok movielah. belek punya belek, jumpalah cerita Penelope kat laptop kakak.
       "Harizah, cerita ni pasal apa? " aku bertanya sebelum menonton filem tersebut. Kalau tak  'best' rasa macam buang masa je tengok.
      " Cerita tu pasal perempuan yang berhidung 'pig'..." kakakku membalas selumber. Hidung 'PIG'? mesti buruk kan muke die. Tanpa rasa bersalah aku mengutuk. alah, lakonan je, bukan wujud betul-betul pun.
     " wah, cuba search kat google, elephant man..kisah benar tu.." kakakku memberikan cadangan. 
Nak tau pasal elephat man? manusia yg mempunyai sedikit ciri2 gajah. MasyaAllah..
Ni lah, muka manusia gajah...tapi ni dalam lakonan je..cerita ni ada movie die, tajuknya The Elephant Man. tapi kalau nak tengok Manusia Gajah yang sebenar punya, yang ni

Nama sebenar die Joseph Carey Merrick, Dilahirkan tahun 18_ _. Ni kisah lama, mungkin ada yang dah tahu. Ketika dia dilahirkan, tak ada tanda-tanda yang menunjukan dia akan menjadi manusia gajah. Ketika berusia 5 tahun, tanda-tanda seperti kulit semakin tebal dan ketumbuhan yang luar biasa tumbuh di sebelah kanan wajahnya, tangan dan kakinya juga semakin membesar. Semasa dia kecil, Marick pernah terjatuh dan menyebabkan badannya senget dan dia tempang sepanjang hidupnya
         Merrick dipulaukan oleh masyarakat kerana keadaannya yang dianggap sangat menjijikan. Namun, Ibunya adalah satu-satunya manusia yang sangat menyayangi dia dan menganggap Marick seperti manusia yang lain. Dipendekkan cerita, Ibunya meninggal dunia semasa dia berumur 11 tahun dan ayahnya berkahwin lain. Marick tidak mendapat kasih sayang dari ayahnya dan ibu tirinya. Marick hidup terbuang.
           Oleh kerana dia tiada tempat bergantung, dia cuba menjalankan perniagaan dari rumah ke rumah, tapi..Perniagaannya tidak mendapat sambutan walaupun sedikit, oleh kerana fizikalnya yang ditakuti ramai. Merrick tidak berputus asa, dia cuba untuk mendapatkan wang untuk hidupnya dengan mempamerkan dirinya yang aneh itu di pusat-pusat pameran. barulah dia mendapatkan wang untuk menampung keperluan hidup.
        Merrick, bukan seperti manusia biasa. Manusia yang normal akan tidur dalam keadaan baring, namun Merrick tidur dalam keadaan duduk, disebabkan kedudukan tulangnya yang tidak betul, dia akan meletakkan kepalanya di atas lutut ketika tidur. Tetapi, suatu hari, ketika dia tinggal di dalam hospital.. dia cuba untuk menjadi seperti manusia biasa yang lain, dengan tidur secara baring. tidak lama kemudian, Joseph Carey Merrick ditemui meninggal dunia dalam keadaan baring di atas katil.
       Kerana percubaan untuk menjadi seperti orang lain, dia meninggal disebabkan tulang tengkuknya yang patah, kerana tak dapat menampung berat kepalanya akibat ketumbuhan.Itulah nasib Merrick, meninggal dunia ketika dia ingin merasakan dirinya seperti orang lain.
Ini adalah cerita ringkas, nak cerita full yang lebih menyedihkan, tentang kisah hidupnya.. cubalah search kat google, insyaAllah jumpa...dan salah satu puisi yang ditulis Merrick berbunyi begini..

"This true my form is something odd.
But blaming me is blaming god.
Could I creat myself a new,
I would not fail in pleasing you,
If I could reach from pole to pole,
Or grasp the acean with a span,
I would be measured by the soul,
The mind's the standard of the man."

Kalau nak translate, tak sedap bunyinye....sedih kalau betul2 memahami kisah hidup dia.
Tapi apa-apapun, kita sebagai orang Islam sangat23097x beruntung, sbb kita ada Allah. Macam mana teruk sekalipun hidup kita terbuang dipulaukan, jika kita letakkan Allah yang pertama di hati kita, kita takkan keseorangan :) ... Allah dah janji, Inni Qarib, Innallaha ma'assobirin. Percayakah kita dengan janji Allah? Sudah terang lagi bersuluh, Allah akan sentiasa bersama kita dalm setiap detik, tapi, persoalannya.. Adakah kita akan sentiasa bersama Allah dalam setiap detik hidup ini?Tepuk dada tanya Iman...

~keArahKesempurnaanIman~

Thursday, 25 October 2012

Gugurnya daun di 'Arasy Allah..

Takbir bergema, memecah keheningan pagi. burung berkicau-kicau menyanyi riang. bahagia. Mungkin, mengejek lembu dan kambing yang ditambat di batang2 pokok masjid-masjid, mana tahu? macam yang selalu diceritakan di komik kanak-kanak..
            " Pergi hantar mesej kat kakak, hari ni kan hari raya.." bergema suara umiku. Aku yang masih berangan, terkejut.
             "Ok umi! " aku pun mengambil telefon bimbitku menekan-nekan punat di telefon. Kakak dan abang di perantauan, kakak lagi sorang jauh di Johor. Tinggallah aku seorang bersama kedua orang tuaku menyambut raya aidiladha tahun ini. tapi, aku tetap bersyukur.. sangat2 bersyukur.. Alhamdulillah.

Gema takbir di pagi raya,
Ku teringat kampung halaman,
Aku di perantauan,
Tak berdaya menahan sebak...

teringat lagu raya yang dinyanyikan Raihan dan NowSeeHeart. tapi aku bukanlah orang perantauan, mgkin lagu ini lebih sesuai dinyanyikan adik beradikku yang lain :). Aku teringatkan sepupuku, baru sahaja kehilangan seorang ayah yang dipanggil abah, dua hari sebelum raya Aidiladha. Sebak. Memang sebak bila mengenangkan Wak Aim (pakcikku), seorang hamba Allah yang sangat baik, Umi kata, dia tak pernah tinggal solat berjemaah. Rumah pun dibina dengan kudrat sendiri disebelah masjid berhadapan rumah ibunya (nenekku). Semoga Wak ditempatkan dikalangan orang-orang beriman. Amin...Kepada Sepupuku, Roha, Kak Dila, Kak Meha.. aku berharap mereka tabah. Nasyroha, aku yakin dia sangat terkejut, kerana sebelum dia dihantar ke asrama, abahnya sihat walafiat, genap seminggu dia di asrama, ayahnya kritikal dihospital tidak sedarkan diri. Nasy..La yukallifullahu nafsan illa wus'aha. Hebat betul iman mereka sehingga Allah uji dengan ujian yang sangat berat ini. Aku melihat mereka adik beradik, sudah kering air mata, tetapi mata yang bengkak tidak dapat menyembunyikan kesedihan dan keadaan mereka sudah puas menangis. mungkin sudah meredhai pemergian abah tercinta.
          Alhamdulillah, 3 orang sepupu lelakiku membantu menguruskan jenazah abah mereka. Dimandikan, dikafankan dan dikebumikan. walaupun masih kecil, di antara mereka, yang paling tua pun tingakatan dua. Anak lelaki yang sulung masih mampu tersenyum kepada tetamu yang hadir berziarah. Aku kagum. tabahnya adik sepupuku seorang ni. Seusai jenazah di kafankan, ahli keluarga jenazah mencuim jenazah buat kali yang terakhir sebelum wajahnya dibungkus. aku hanya memerhati, sebak. air mataku bergenang, lantas ku sapu air mataku dengan tudungku sebelum ia jatuh ke pipi. Basah. aku hanya mampu menenangkan Nasyroha. sedangkan diri aku pun sedang sebak menahan tangis.  Jenazah dibawa ke masjid Kancong Darat yang terletak hanya disebelah rumah Wak Aim. Penuh, padat perkarangan masjid dengan kerata-kereta dan motor-motor. sehingga tidakku nampak kelibat ibuku. terlalu sesak. masing-masing tidak mahu ketinggalan menyembahyangkan jenazah seorang pendidik.
    "Ramainye kak Mam, orang kat sini.." aku menegur seorang kakak sepupuku. matanya juga bergenang sepertiku.
    " Alhamdulillah, ramainya orang macam arwah yayi(atok) meninggal dulu. masa tu, solat jenazah sampai dua kali." kak Mam yang lebih tua 7 tahun daripadaku membalas.
     " dua kali kak Mam...? " aku menyoal kembali. Kak Mam tersenyum lalu mengangguk. Yayi(atok) meninggalkan ketika aku masih kecil. bayi mungkin. aku tidak pernah melihat wajah yayi yang juga merupakan seorang pendidik di Kanchong Darat. Aku mendongakkan kepala melihat langit. Kuterlihat segumpal awan  menutupi matahari sehinggakan tidakku rasa bahang teriknya mentari. Selesai solat jenazah, ramai orang berpusu-pusu keluar. masing-masing menaiki kenderaan masing-masing untuk mengahantar jenazah ke kuburan. kebanyakkannya dari kaum adam.
     " Wah, nak ikut umi pergi kubur tak? " Umi bertanya. Aku mengangguk laju. teringin sekali aku melihat jenazah dimasukkan ke dalam liang lahad untuk memberi keinsafan kepada diriku, bagaimana pula keadaanku nanti? . Keluarga perempuan jenazah hanya duduk di rumah membacakan yaasin.Aku mengikut jenazah ke kuburan, tenang, damai, redup sehingga berakhir talkin yang bernada syahdu. Aku dan beberapa orang disekelilingku termasuk ibu dan kakak Saudaraku, kak Yani mendongak kelangit, kami melihat segumpal awan besar tadi masih setia menutupi terik cahaya matahari. bagai memahami kami di sini yang sedang kesedihan. Keadaan di luar kawasan perkuburan, panas terik, dapat kami lihat bayang-banyang pokok kelapa sawit diluar sana. sedangkan di kawasan tanah perkuburan redup, bayangku sendiri tidak kelihatan angin bertiup sepoi-sepoi.
                 Kehadiran awan itu seolah-olah menunjukan Allah mengasihi dan merahmati jenazah pakcik ku. Mungkin ada benarnya, ini satu petanda baik buat arwah yang merupakan seorang pejuang agama yang aktif di kalangan masyarakat.Amin, ya Rabb. Aku tersentuh, bila tiba saatku nanti, yaAllah,..berikanlah aku husnul khatimah. Oleh sebab itulah aku sangat bersyukur. walaupun ramai ahli keluargaku sedang berjihad di perantauan, aku bersyukur..kerana semuanya masih bernafas, aku juga masih mampu bernafas.

orang yang paling bijak adalah orang yang mengingati kematian.

         Kepada sahabat yang lain, usah dikejar dunia fana' kelak akan kita tinggalkan. tumpukanlah hidup dalam mencari redha dan rahmat Allah. jadilah seorang yang mencintai rumah Allah agar kelak kat akhirat kita diantara 7 golongan yang mendapat naungan Allah. tetapkanlah iman. Sesungguhnya, antara tanda-tanda iman yang lemah, tidak rasa berdosa membuat kesalahan dan  tidak merasa perlu membuat kebaikan. adakah kita tergolong dalam kalangan orang yang sedemikian? Nauzubillahi min zalik.. Ya Muqallibalgulub... Tsabbit Qulubana 'Ala Diinika wa'ala To'atika... Semoga Arwah Ustaz Abdul Rahim tergolong dikalangan orang-orang yang soleh..




Sunday, 30 September 2012

Quality Sleep...~ Zzzz

             "Zal...bangun zal...bangun!..." Zikir menggoncang-goncangkan tubuh sahabatnya itu. Faizal yang baru sahaja baring melelapkan mata terduduk. Matanya yang tidak gatal digosok-gosok.
              " ya Allah, aku baru nak tidur..kau ni pun bagi lah aku rehat sekejap.." Faizal menguap. Matanya masih belum berjaya dibuka, walaupun dia dalam keadaan separuh sedar.
             " dah2 lah tu tidur. assignment kau tak siap lagi. Kang tak siap menangis tak berlagu. bangusn..bangun. Asal nak masuk zohor je kau tidur. nanti terlajak tidur kang. " Zikir berusaha mengejutkan Faizal.
            " Oi, Zik..aku Qailullah la..."
            " apa tu? Qailullah...?..." Zikir menggaru-gari kepalanya.
          " Semalam, aku dgr kat radio ikim...Ust Zahazan bgtau..."
-----------------------------------------------------------------------------------------
Qailullah? apa tu? mungkin ada yang dah tahu, mungkin ada yang belum. ada sesetengah pihak memandang Qailullah yakni tidur siang sbg satu kemalasan. betul ke? dari sudut pandangan Islam, ia dianggap sbg Sunnah dan bertujuan utk kesegaran badan dan dapat melaksanakan ibadah yang berkualiti. Tapi janganlah terlalu lama, cukup 20-40 minit. janganlah berjam-jam sampai terlajak zohor. =='.
         Tapi mungkin bg student2 kat Sambest, ataupun sekolah2 lain, sebelum zohor (waktu Qailullah) tu adalah waktu persekolahan. Memang time tu time org ngantuk yang sangat dahsyat. sampai tersengguk-sengguk menahan ngantuk. kalau tak ada cikgu kat kelas, boleh la tidur sekejap.. tapi kalau ada cikgu tengah mengajar, jangan jadikan Qailullah sbg alasan nak tidur :P.

Di kesempatan ini, nak share sikit, kelebihan-kelebihan Qailullah :
1. Menurut Dr James Maas, kajian menunjukan mereka yang Qailullah secara rutin mempunyai risiko menghidap penyakit jantung 30% lebih rendah berbanding orang lain.

2. Menurut Donald Greely, tidur tengahari memang sangat bermanfaat selagi mana tidak melebihi 1 jam
(ha!dengar tu..)

3. Mereka yg Qailullah mempunyai daya kreativiti dan daya menyelesaikan sesuatu masalah yang lebih tinggi brbanding org lain. dan ini akan meningkatkan produktiviti seseorang scr keseluruhan.

Jom jadi Muslim Produktif...

kucing pun tau nak Qailullah... :)
~kearahkesempurnaaniman~

-PesananIkhlasDrpdPemburuCintaIlahi-