Tuesday, 20 November 2012

Manusia Gajah?

' Nak buat apa ye..?' aku bermonolog mouse laptop aku gerak-gerakkan ke kanan ke kiri. Nak belajar, belum ada 'mood'. nak bukak Facebook, baru buka tadi... mmm...ha! tgok movielah. belek punya belek, jumpalah cerita Penelope kat laptop kakak.
       "Harizah, cerita ni pasal apa? " aku bertanya sebelum menonton filem tersebut. Kalau tak  'best' rasa macam buang masa je tengok.
      " Cerita tu pasal perempuan yang berhidung 'pig'..." kakakku membalas selumber. Hidung 'PIG'? mesti buruk kan muke die. Tanpa rasa bersalah aku mengutuk. alah, lakonan je, bukan wujud betul-betul pun.
     " wah, cuba search kat google, elephant man..kisah benar tu.." kakakku memberikan cadangan. 
Nak tau pasal elephat man? manusia yg mempunyai sedikit ciri2 gajah. MasyaAllah..
Ni lah, muka manusia gajah...tapi ni dalam lakonan je..cerita ni ada movie die, tajuknya The Elephant Man. tapi kalau nak tengok Manusia Gajah yang sebenar punya, yang ni

Nama sebenar die Joseph Carey Merrick, Dilahirkan tahun 18_ _. Ni kisah lama, mungkin ada yang dah tahu. Ketika dia dilahirkan, tak ada tanda-tanda yang menunjukan dia akan menjadi manusia gajah. Ketika berusia 5 tahun, tanda-tanda seperti kulit semakin tebal dan ketumbuhan yang luar biasa tumbuh di sebelah kanan wajahnya, tangan dan kakinya juga semakin membesar. Semasa dia kecil, Marick pernah terjatuh dan menyebabkan badannya senget dan dia tempang sepanjang hidupnya
         Merrick dipulaukan oleh masyarakat kerana keadaannya yang dianggap sangat menjijikan. Namun, Ibunya adalah satu-satunya manusia yang sangat menyayangi dia dan menganggap Marick seperti manusia yang lain. Dipendekkan cerita, Ibunya meninggal dunia semasa dia berumur 11 tahun dan ayahnya berkahwin lain. Marick tidak mendapat kasih sayang dari ayahnya dan ibu tirinya. Marick hidup terbuang.
           Oleh kerana dia tiada tempat bergantung, dia cuba menjalankan perniagaan dari rumah ke rumah, tapi..Perniagaannya tidak mendapat sambutan walaupun sedikit, oleh kerana fizikalnya yang ditakuti ramai. Merrick tidak berputus asa, dia cuba untuk mendapatkan wang untuk hidupnya dengan mempamerkan dirinya yang aneh itu di pusat-pusat pameran. barulah dia mendapatkan wang untuk menampung keperluan hidup.
        Merrick, bukan seperti manusia biasa. Manusia yang normal akan tidur dalam keadaan baring, namun Merrick tidur dalam keadaan duduk, disebabkan kedudukan tulangnya yang tidak betul, dia akan meletakkan kepalanya di atas lutut ketika tidur. Tetapi, suatu hari, ketika dia tinggal di dalam hospital.. dia cuba untuk menjadi seperti manusia biasa yang lain, dengan tidur secara baring. tidak lama kemudian, Joseph Carey Merrick ditemui meninggal dunia dalam keadaan baring di atas katil.
       Kerana percubaan untuk menjadi seperti orang lain, dia meninggal disebabkan tulang tengkuknya yang patah, kerana tak dapat menampung berat kepalanya akibat ketumbuhan.Itulah nasib Merrick, meninggal dunia ketika dia ingin merasakan dirinya seperti orang lain.
Ini adalah cerita ringkas, nak cerita full yang lebih menyedihkan, tentang kisah hidupnya.. cubalah search kat google, insyaAllah jumpa...dan salah satu puisi yang ditulis Merrick berbunyi begini..

"This true my form is something odd.
But blaming me is blaming god.
Could I creat myself a new,
I would not fail in pleasing you,
If I could reach from pole to pole,
Or grasp the acean with a span,
I would be measured by the soul,
The mind's the standard of the man."

Kalau nak translate, tak sedap bunyinye....sedih kalau betul2 memahami kisah hidup dia.
Tapi apa-apapun, kita sebagai orang Islam sangat23097x beruntung, sbb kita ada Allah. Macam mana teruk sekalipun hidup kita terbuang dipulaukan, jika kita letakkan Allah yang pertama di hati kita, kita takkan keseorangan :) ... Allah dah janji, Inni Qarib, Innallaha ma'assobirin. Percayakah kita dengan janji Allah? Sudah terang lagi bersuluh, Allah akan sentiasa bersama kita dalm setiap detik, tapi, persoalannya.. Adakah kita akan sentiasa bersama Allah dalam setiap detik hidup ini?Tepuk dada tanya Iman...

~keArahKesempurnaanIman~

8 comments:

  1. sedeh sgt. bersyukor laa kte ad fizikal y sempurna. may God bless us well <3

    ReplyDelete
  2. serius kesian sgt kat Merrick tu..hidup x bahagia sejak kecil..mak yg byk ambil berat pasal die pun meninggal awal..kesiannye..

    ReplyDelete
  3. Bersyukur kepadaMu Ya Allah! Alhamdulillah ^_^

    ReplyDelete
  4. Kesian nya. Yup setuju orng islam laagi beruntung sbb ada allah. nice sharing ;)

    ReplyDelete